Sokszor gondolkodunk, hogy mit tehetünk önmagunkért,
közösségünkért, városunkért?
Nos, éppen elég támogatás az is, ha a bevásárlásokat, vagy
szolgáltatásokat helyben intézzük, épp úgy, mint az utóbbi időben anyagilag
erősnek titulált Ausztria, vagy éppen Svájc lakossága. Bizonyára ott sincs
kolbászból a kerítés, de a gondolkodás, mely szerint nekünk akkor lesz jobb, ha
helyben marad a pénz, az sokat segíthetne a helyzetünkön. A „nyugatiak” például
nem hajlandók megvenni alaptermékeket, csak helybéliektől. Tudják, és megértik,
hogy ez az érdekük. Az is igaz, hogy ott van helyi termék! Vagy ott szolgáltatnak,
nem csak a díjakat szedik be a szolgáltatók.
Nincs olyan kiruccanásom, ahol ne látnék Miklósiakat
áruházakból kijönni, sokszor tőlünk 50-60 kilométerre. (Garantáltan olcsóbb a
bevásárlás, és megfelelő a kínálat, ez is igaz, ezt tudjuk.) De az is igaz,
hogy <vélhetőleg a negatív tapasztalat miatt> sokan naponta eljárnak
innen étterembe. (Amit teljes mértékben meg is értek) és itt nem igazán az
olcsóság számít.
A felsorolást még hosszasan sorolhatnánk, hogy milyen
szinten és mennyire nem vagyunk lokálpatrióták.
Azt is meg kell jegyezni, bár manapság már a helyi
vállalkozók kényszerűbb, ezért nehezebb helyzetben vannak, de ezt vélhetőleg ők
okozták maguknak az évek során. Sajnos el kell, hogy fogadják, életben maradni
nem fognak tudni, csak, ha felzárkóznak a világ működéséhez. Aki pedig nem
tudja tartani a lépést, az le-, esetleg kimarad. Ma már nincsenek távolságok,
így a szolgáltatások elérhetők…
A szolgáltatások alacsony színvonala mellett, ahol nagy
szükség lenne változásra, az a boltok kínálata, az élelmiszerek minősége,
valamint az üzletek árképzése. Jó lenne az is, ha a gyártók általi akciók, vagy
szolgáltatások nem tűnnének el a város határában, és ami akciós áru másutt, az
itt is akciós lehetne. (egyet fizet, kettőt kap, kóstoltatások, stb…)
De hiányolom a gyermekkoromban még meglévő termelést, amikor
is mindenki előállított valamit, volt, aki tejterméket, volt, aki
húskészítményeket, volt, aki zöldségeket termelt. Mára már sok minden nem
maradt, ami eladható helyi termék lehetne. Aki ilyeneket árul, az is valakitől
vásárolja ezeket. Főként nincs, aki az egyre silányabb („filléres”)
élelmiszeripari termékekkel szemben, a fokozódó tudatosságot figyelembe vevő
termékekkel szolgáljon.
Ha meg mondjuk, valakinek lenne is ilyen terméke, ismerve
magunkat, megvennénk tőle, vagy már csak azért sem? (Szerintem Miklóson már
csak azért sem tőle vásárolnánk.)
Nem tudom, hogy csak nálunk vannak-e ezek a problémák, de az
biztos, azt tapasztalom, hogy bármerre is induljak itthonról, 30 kilométerrel
odébb kicserélődik a világ. Legyen szó akár szolgáltatásról, termelésről,
jellemről, identitásról, vagy lokálpatriotizmusról.
Jó lenne, ha ezt felismernénk, mert „aki kimarad, lemarad”….
és mi már nagyon le vagyunk maradva…
Folytatjuk…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Kérjük Önöket, hogy Felhasználói szabályzatot maradéktalanul tartsák be! Továbbá felhívjuk a figyelmét, hogy a Felhasználói szabályzat megsértése kitiltást von maga után!